söndag, februari 05, 2006

Sätta ner kängan?

Nåt' är fel.

hursa?
Jag har fostrat några kids under årens lopp. Försökt tillbringa så mycket tid med dem som jag kunnat.
Lärde dem tidigt vad som var rätt och fel.
Att ljuda orden när jag läste Alfons....ja du vet, sån't där som alla småbarnsföräldrer kämpar med...STOPP

backa en mening bäste småkryp!
Skrev du alla??

öhh..ja..jo det tror jag visst jag skrev?!

....och dessutom tog jag med dem på fotboll!!
Stora Valla...rövitt. Tänkte att kanske...grabben åtminstonde skulle tända på fotboll.
Visade med hela min kropp hur man jublade när rövitt gjorde mål..skrek rakt ut av lycka när Otto stänkte in bolluslingen..applåderade!

Jo...jag tror han lärde sig vad rövitt betydde, hur kärlek till ett fotbollslag kunde uttryckas.
Jag vet.

Åren gick..jo..han växte upp med fotbollsintresse.
Annat också ska tilläggas.

Nu läser jag till min fasa att man som sann supporter ska
Sätta ner kängan!

Joho då, du läste rätt. Nu ska den sanne supportern sätta ner kängan på ståplats..Stora Valla. URB heter en sida på nätet. De säger sig stödja DIF.....

fan trot'.....

Tänker så här
Läktarvåld av den typ jag läser om i storstäderna har naturligtvis orsaker. Snedvridna verklighetsuppfattningar. Utanförskap. Kriminellt tänk. Listan kan göras lång...

Ytterst ansvariga för 'våldet' är enligt mitt förmenande föräldrar som svikit sina barn.
Du präglas till nästan 100% av hur du hade det som riktigt litet barn..om din pappa och mamma tröstade dig när du var rädd..läste för dig..fanns där du förväntade att de skulle finnas..

Brist på, eller utebliven trygghet, genererar rädsla..den bär du med dig hela livet. Medvetet eller omedvetet och i värsta fall tar den sig uttryck i våldshandlingar i vuxen ålder.
I bästa fall blir du medveten om 'ryggsäcken'...kan bearbeta det fördolda och lära dig leva med 'innehållet' ..det är med andra ord inte kört.
Om du tillåter vill jag gärna förmedla några tips som funkat bra för mig:

ställ ner sulkyn...kärran.. whatever, vid norra stå' på Valla
släng kängorna..
visa dem (dina barn) vad sann glädje är.
lär dem älska istället för att hata..

visa ungarna fin fotboll istället för pappas välsmorda kängor....i sommarhettan!

För det kommer vi få se! Fin fotboll alltså.
....var så säker

hmm...sätta ner kängorna

Ryser

Inga kommentarer: